Opozorilo!

Mobilna verzija strani še ni na voljo!

Prosimo oglejte si stran na računalniku oz. večjem zaslonu.

Najprej moramo končati DESKTOP verzijo,

nato pa se lotimo izdelave prilagojenih

prikazov za mobilne naprave!

Hvala za razumevanje.

Prepreči bolečine v hrbtu

Prepreči bolečine v hrbtu
Vir: Pexels.

Danes, 16. 9., obeležujemo svetovni dan preprečevanja hrbteničnih bolezni in okvar. Prepreči bolečine v hrbtu z nekaj našimi napotki, saj lahko vsakodnevni opravki ali delo osebnega asistenta ob premikanju uporabnikov težje bremeni hrbet. Bolečina v hrbtu je namreč najpogostejši vzrok za začasno odsotnost z delovnega mesta, saj je zaradi nje vsak dan z dela odsotnih okrog 4600 zaposlenih. Hkrati pa je kar tretji razlog za hospitalizacijo. Preventivno ravnanje je torej dragocena naložba za prihodnost.

Hrbtenico lahko pred bolečinami in poškodbami obvarujemo s pravilno držo, ustreznimi vajami in redno vadbo. Sodobnejša družba čedalje več časa preživlja v sedečem položaju in prisilnih, ponavljajočih držah, mnogokrat za ekrani. Zato imajo težave s hrbtenico že vse mlajše generacije. Po podatkih Inštituta varnosti in zdravja se že 14% osnovnošolcev denimo bori s slabo telesno držo, pri srednješolcih ta še naraste na 18%. Pri tem ima kar 12% srednješolcev že nakazane deformacije hrbtenice.

Če se ne gibljemo dovolj, naše hrbtenične mišice oslabijo, oslabi tudi okoliški krvni obtok. Zaradi dolgotrajne nepravilne obremenitve lahko pride tudi do poškodbe medvretenčnih ploščic, na kar običajno nakazuje bolečina. V kolikor pa občutimo mravljinčenje ali ščemenje, je to najverjetneje znak poškodb živčnih vlaken. Bolečina se lahko širi tudi na druge ude, zaradi česar je včasih diagnosticiranje izvorne težave še težje. Bistveno je, da ne odstranjujemo posledic, temveč vzrok zanje.

Pravilna telesna drža je ključnega pomena in to ne le pri delu ter prostem času, temveč tudi pri vadbi. V kolikor že imamo težave s hrbtenico, pa je nujno redno ponavljati tudi vaje, ki nam jih je predpisal fizioterapevt, saj le z rednim izvajanjem te čim bolj omilimo. Matic Ivanovski, dr. med., specialist fizikalne in rehabilitacijske medicine v Rimskih termah priporoča: “da v redno gibanje vključimo različne telesne aktivnosti, kot so sprehodi, različne raztezne vaje in druge oblike aerobne vadbe s cikličnim gibanjem.”

Glede na strokovnjaka podjetja Re.aktiv, dr. Dejana Kernca, ki pri usposabljanjih osebnih asistentov sodeluje tudi z našim zavodom, so za 97% bolečin, ki se pojavljajo zgolj v ledvenem delu krive preobremenitve „šibkih“ hrbtnih mišic, eksploziven gib nepripravljenih mišic, prepozna aktivacija glede na obremenitev, nepravilno dvigovanje ali dolgotrajni nenaravni položaji npr. ležanje na kavču. Zanimiv podatek je tudi, da hrbtenica prenese tudi do 350 kg obremenitve, brez stabilizacijskih mišic pa le 9,7 kg.

Prepreči bolečine v hrbtu: dvigovanje predmetov
Vir: Pixabay.

Pravilno dvigovanje bremen

Predmeti

V primeru dvigovanja težjih bremen ta dvigujte izključno z vzravnanim hrbtom z uporabo moči nog, pri tem pa imejte pogled usmerjen naravnost predse. Izogibajte se tako imenovanim dvojnim gibom oziroma temu, da med dvigovanjem pride do zasuka, saj to lahko vodi do zdrsa medvretenčne ploščice ali do tega, da se ploščica preščipne. Na dvigovanje bremena se pripravite tako, da se postavite čim bližje predmetu in imate noge v razkoraku do širine ramen, kolena pa rahlo upognjena. Šele nato se sklonite v bokih, glavo in hrbtenico pa vzravnajte. Predmet prevzemite in ga postavite čim bližje trebuhu, glavo in ramena pri dvigovanju potisnite čimbolj nazaj. Enako storite tudi pri spuščanju predmeta. Pri vsem ne pozabite tudi na pravilno tehniko dihanja: pri dvigu ali potisku izdihnite skozi usta, nato pa vdihnite skozi nos. Ko breme spuščajte, pa opravite vdih. Dihanja nikoli ne zadržujte!

Dvigovanje oseb

Kostno-mišična obolenja, ki so povezana z delom, so resna težava bolnišničnega in zlasti negovalnega osebja. Glavna skrb so okvare hrbtenice in poškodbe ramen, saj sta lahko obe vrsti poškodb precej izčrpavajoči. Glede na to, da oseb ne moremo dvigovati, kot dvigujemo običajna bremena, „pravila“ glede dvigovanja zato ne veljajo vedno na tak način. Ljudi ne morete držati privitih ob svoje telo, hkrati seveda nimajo ročajev, temveč so okorni, vseh dogodkov med ravnanjem z drugo osebo obenem ni mogoče predvideti. V prostorih je lahko mnogo opreme, uporabnik vam lahko tudi drsi izpod rok. Ročno dvigovanje oseb je potrebno v vsakem primeru zmanjšati in odpraviti, kadar je mogoče. Glede na potrebe pa priporočamo naslednje načine:

  • metode ročnega prenašanja: dvigovanje izvaja eden ali več osebnih asistentov s silo lastnih mišic, pri tem pa, kadar je le mogoče, uporabnik pomaga s svojo preostalo sposobnostjo premikanja;
  • metode prenašanja ob uporabi manjših pripomočkov za ravnanje z bolniki: rjuhe iz tkanine z nizkim koeficientom trenja, ergonomski pasovi, vrtljiva podnožja, trapez, ki je pritrjen nad posteljo, itd.,
  • metode prenašanja ob uporabi velikih pripomočkov za premeščanje bolnikov: elektromehanska dvigalna oprema.

Več različnih pripomočkov, ki pomagajo k večji dostopnosti in mobilnosti, nudimo tudi v Zavodu Brez ovir.

V kolikor uporabnik ne sodeluje (bolnik s tetraparezo, nepokretna starejša oseba, bolnik pod splošno anestezijo ali v komi, uporabnik, ki se upira premikanju, itd.), potrebujete mehansko dvigalo, uporabnika, ki pa se lahko premika in je tudi pripravljen delno podpirati lastno težo, pa lahko premaknemo od postelje do stola s pripomočkom za pomoč pri stanju.

Prepreči bolečine v hrbtu: prenašanje oseb
Vir: Pexels.

Premikanje osebe: kako se lotiti?

  • če je le možno, poiščite pomočnike,
  • pred začetkom vsakega premeščanja uporabnika se morate postaviti čim bližje njemu, če je treba, pokleknite ob uporabnikovi postelji,
  • uporabniku pred začetkom vsakega premeščanja razložite postopek in ga obenem bodrite, naj med premeščanjem čim bolj sodeluje,
  • ohranjajte pravilno držo,
  • poskrbite za dober prijem,
  • nosite primerna nedrseča obuvala in obleko, ki ne ovira oprijema.

Kakšen je pravilni položaj?

Osebni asistent se mora pred začetkom dvigovanja ali prenašanja postaviti v položaj z rahlo razkoračenimi nogami in z enim stopalom malce pred drugim, da bi ustvaril večjo podlago za lastno podporo. Med dvigovanjem uporabnika je treba namesto mišic zgornjega dela telesa uporabljati mišice nog in bokov, tako da kolena najprej pokrčite in jih nato med dvigovanjem uporabnika počasi iztegujete. Hrbtenica mora biti v takem položaju, da ohranja svojo naravno krivuljo, pri tem pa se je treba izogibati njenemu preobremenjevanju med iztegovanjem ali upogibanjem. Osebni asistent mora poleg tega vedno poskušati prenašati svojo težo glede na smer giba, ki ga izvaja. Uporabnika primite okoli medeničnega predela, pasu, lopatic, nikoli za roke ali noge.

Ena oseba

  • posteljo in stol (voziček) primaknite drugega k drugemu;
  • poskrbite, da bodo kolesa stola (vozička) zaklenjena;
  • odstranite vse ovire (naslone za roke, naslone za noge, vznožja postelj);
  • višino postelje prilagodite svoji višini;
  • uporabnika prosite, naj pogleda v svoja stopala. S tem se bo povečala napetost njegovih trebušnih mišic, kar pomeni večjo stopnjo sodelovanja;
  • prosite ga, naj se nagne naprej in med prenosom porine eno nogo naprej. S tem boste olajšali dvig uporabnika iz sedečega v stoječi položaj;
  • med dvigovanjem uporabnika namesto mišic zgornjega dela telesa uporabite mišice nog in bokov. Kolena najprej upognite in jih nato med dvigovanjem osebe počasi iztegnite;
  • težo uporabnika uravnovesite z lastno težo;
  • če je potrebno, pridržite uporabnikovo koleno med svojimi nogami/ koleni, da bi tako vodili premik.

Dve osebi

  • posteljo in stol (voziček) primaknite drugega k drugemu;
  • poskrbite, da bodo kolesa stola (vozička) zaklenjena;
  • odstranite vse ovire (naslone za roke, naslone za noge, vznožja postelj);
  • višino postelje prilagodite svoji višini;
  • med dvigovanjem uporabnika namesto mišic zgornjega dela telesa uporabite mišice nog in bokov;
  • gibi obeh osebnih asistentov morajo biti med prenašanjem uporabnika sinhronizirani. Komunikacija med obema prenašalcema je zelo pomembna.

Napotki se seveda nekoliko razlikujejo tudi v primerih obračanja in dvigovanja na postelji ter dvigovanja s stola.

Viri:

Nazaj