V javni obravnavi predlog novega Zakona o osebni asistenci
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) je v javno razpravo poslalo nov Zakon o osebni asistenci (ZOA), ki na novo ureja področje osebne asistence (OA). Komentar na vsebino novega zakona lahko oddate do 3. 5. 2024.
Ustanovitev javnega zavoda
Po novem predlogu zakona o osebni asistenci je predvidena ustanovitev javnega zavoda za osebno asistenco, ki bo zaposloval strokovni kader in osebne asistente. Javni zavod, ki ga bo ustanovila država in se bo financiral iz državnega proračuna, bo tako izvajal storitve osebne asistence, obenem pa tudi ocenjeval upravičenost do asistence, financiral storitve osebne asistence ter izvajal usposabljanja na podlagi zakona o osebni asistenci. Naloge ocenjevanja pravice do OA bo zavod izvajal do vzpostavitve enotnega izvedenskega organa na državni ravni.
Družinski člani kot osebni asistenti
Zakon opredeljuje, da lahko osebno asistenco pri uporabniku po novem opravlja največ en družinski član uporabnika na podlagi pogodbe o zaposlitvi. Nadalje pa zakon omogoča uporabniku, ki ima z odločbo priznano pravico do osebne asistence v obsegu več kot 80 ur na teden, da si za osebnega asistenta izbere še dodatnega družinskega člana v skladu s tem zakonom.
Aktivnost uporabnika
Novi zakon opredeljuje aktivnost in jo navaja kot pogoj za pridobitev pravice do osebne asistence za vse vlagatelje, ki bodo pridobili pravico po uveljavitvi tega zakona. Zakon opredeljuje tudi, da med upravičence ne spadajo osebe, ki potrebujejo samo podporno negovalno oskrbo in/ali so v vegetativnem stanju, saj ne izkazujejo aktivnosti po tem zakonu in je zanje poskrbljeno v okviru zakona, ki ureja dolgotrajno oskrbo. Aktivnost uporabnika je opredeljena kot:
– skrb za otroka do 18. leta starosti, za katerega je vlagatelj dolžan skrbeti,
– zaposlitev ali aktivnosti aktivnega iskalca zaposlitve,
– aktivnosti rednega in izrednega programa izobraževanja oziroma usposabljanja,
– vodenje, varstvo in zaposlitev pod posebnimi pogoji ali
– druge aktivnosti vključevanja v družbo na lokalnem, regionalnem, državnem ali mednarodnem
nivoju.
Več dokazil za uporabnika
Razširja se nabor dokazil, ki jih mora vsebovati vloga. Priloži se dokazila o stopnji in vrsti invalidnosti, zdravstvena dokumentacija o vrsti in stopnji invalidnosti, zdravstvenem stanju vlagatelja ter uporabi medicinsko tehničnih pripomočkov in druga dokumentacija, ki dokazuje vlagateljevo potrebo po osebni asistenci. Po novem se priloži tudi navedba o potrebi po storitvah OA pri opravljanju aktivnosti, vezanih na neodvisno osebno in družinsko življenje, vključevanje v okolje, izobraževanje in zaposlitev, odločba o priznani pravici in višini dodatka za pomoč in postrežbo oz. drugih denarnih prejemkov, ki jih vlagatelj prejema iz naslova potrebe po tuji negi in pomoč, dokazila o izobraževanju ali zaposlitvi.
Obvezno evidentiranje v aplikaciji
Osebni asistenti so dolžni dnevno evidentirati začetek in konec izvajanja storitev osebne asistence. Obveznost vnosa urnika v informacijski sistem s strani uporabnika oz. njegovega zakonitega zastopnika izhaja iz uporabnikove pravice, da sam upravlja s svojo osebno asistenco ter odgovornosti za dejansko izvajanje storitev pri njem. Z globo od 100 do 1000 evrov se za prekršek kaznuje osebni asistent, če:
– osebne asistence ne izvaja v skladu z izvedbenim načrtom in dogovorom,
– ne evidentira opravljenih storitev osebne asistence, skladno s sedmim odstavkom 20. člena tega zakona,
– ne varuje osebnih podatkov in spoštuje zasebnost in integriteto uporabnika v skladu s petim
odstavkom 23. člena tega zakona.
Zakon natančno določa nadzor nad porabo sredstev in opredeljuje sankcije (za izvajalce, osebne asistente in uporabnike) ter določa ponovne ocene v roku 5 let. Vsi uporabniki storitev OA bodo ponovno ocenjeni na podlagi zdravstvene dokumentacije, ki v predhodnih postopih ni bila zahtevana. Prihranek je predviden posebej pri tistih, ki ne izpolnjujejo pogojev že od samega začetka pridobivanja pravice do osebne asistence in bodo tako izgubili pravico do osebne asistence, pri nekaterih pa bo ocenjeno manjše število ur potrebne pomoči.
Mnenje pogajalske skupine na predlog zakona
Na podlagi prebranega je pogajalska skupina, ki se je z ministrstvom pogajala pri pripravi zakona, podala uradno nestrinjanje s predlogom zakona. Pogajalska skupina v celoti zavrača takšen predlog Zakona o osebni asistenci, saj ugotavljamo, da predlog prinaša predvsem:
– odvzem pravice uporabnika do samostojnega odločanja o izbiri osebnega asistenta in izvajalca osebne asistence, v predlogu lahko namreč uporabnik samo še soodloča;
– večjo birokratizacijo in administrativne zahteve;
– javni zavod ne skrbi za razvoj in kvalitetno izvajanje OA. Nejasni strokovni in drugi pogoji delovanja javnega zavoda pomenijo tveganje, da se bo OA spremenila v institucionalno oskrbo na domu uporabnika. Predlagatelj zakona govori, da bo poslovanje zavoda prineslo finančne prihranke, kar pa nujno pomeni slabšo kvaliteto;
– zmanjševanje pravic delavcev – osebnih asistentov;
– neenake pogoje delovanja za zasebne izvajalce v primerjavi z javnim zavodom;
– vsiljuje informacijski sistem, ki uporabnikom, osebnim asistentom in izvajalcem odreja vsakodnevno, informacijsko brezžično sledenje njihovih aktivnosti, s stalnim vpogledom v geolokacijo uporabnika in asistenta, ki je viden tudi na spletni strani ministrstva, čeprav ministrstvo ni njihov delodajalec. Spletna stran velikokrat ne deluje, tovrstno spremljanje ur naj bi služilo predvsem za represivni nadzor oz. pritisk na izvajalce, osebne asistente in uporabnike.